Українська громадянська мережа. Різні промислові міста – однакові проблеми.
Все про повітря

Підписано меморандум про співпрацю із Київським інститутом залізничного транспорту

26. 1. 2024

        26 січня Київський інститут залізничного транспорту Державного університету інфраструктури та технологій підписав Меморандум про співпрацю з міжнародним проєктом «Чисте повітря для України», який реалізують в Україні ГО Free Arduino та чеська неурядова  організація Arnika. Студенти та науковці кафедри екології та безпеки життєдіяльності  КІЗТ з наступного тижня розпочнуть дослідження якості повітря завдяки станції моніторингу EcoCity.

“Незвично, напевно, що залізничні ВНЗ займаються екологією та охороною довкілля, але останнім часом досить велика увага на залізничному транспорті приділяється саме цим напрямкам. Тому ми в нашому навчальному закладі започаткували освітню професійну програму підготовки бакалаврів з екології транспортної інфраструктури. Надалі ми плануємо розвивати кафедру і запровадити освітню професійну програму підготовки магістрів. І для цього нам потрібно покращувати нашу матеріально-технічну базу, – зазначив на підписанні  Володимир Твердомед, директор Київського інституту залізничного транспорту Державного університету інфраструктури та технологій. – Хотілося б проводити наукові дослідження, тому ми вдячні організації “Чисте повітря для України” за надане обладнання з моніторингу якості повітря”

Про візію майбутньої співпраці та наукових досліджень розповіла Олена Сорочинська, в. о. завідувача кафедри екології та безпеки життєдіяльності  КІЗТ Державного університету інфраструктури та технологій: “Ми вже повідомили нашим студентам про те, що вже з нового семестру ми зможемо користуватися даними зі станції моніторингу повітря. Вони дуже задоволені, тому що ми зможемо за допомогою цієї станції вивчати дисципліну моніторингу довкілля, нормування антропогенного навантаження, виконувати кваліфікаційні роботи бакалаврів, курсові роботи з моніторингу. Водночас за допомогою інформації з цієї станції ми зможемо писати і наукові роботи, спиратися на дані під час конференцій, наукових публікацій, тому ми дуже вдячні за співпрацю і за надану можливість долучитися до міжнародної спільноти з забезпечення якості чистого повітря і охорони довкілля!”.

Проєкт «Чисте повітря для України» підтримує розширення громадської мережі моніторингу повітря EcoCity, яка на сьогодні є найбільшою мережею і об’єднує понад 250 станцій в різних регіонах.

«Команда EcoCity також радіє приєднанню Київського інституту залізничного транспорту Державного університету інфраструктури та технологій до міжнародного проєкту «Чисте повітря для України». Чудово, коли ще більше саме студентської молоді буде знайома з таким прикладним моніторингом, який ми вже розвиваємо, – відповів Олексій Трелевськийголова Громадської організації «Фрі Ардуіно» та куратор української мережі громадського моніторингу якості повітря EcoCity. – Сподіваємося, що завдяки станції, яку ми вам передали, студенти вашого ВНЗ будуть мати можливість на практиці вивчити, як працює дане обладнання, як працюють станції моніторингу, онлайн-моніторингу, саме прилади, які в онлайн-режимі передають дані на сервер, відбувається відображення, оповіщення населення відносно різних типів забруднення. Також буде відбуватись оповіщення у разі радіаційної небезпеки, тому що дана станція обладнана спеціальним модулем визначення радіаційного фону”.

Технічний експерт проєкту “Чисте повітря для України” додав, що станція моніторингу повітря EcoCity також має оптичний сенсор дрібнодисперсного пилу, який визначає дві фракції дрібнодисперсного пилу розміром PM2,5 мікрометра і PM10 (10 мікрометрів). Зокрема встановлений і газоаналізатор, який створений на базі металооксидного сенсора, що визначає концентрації таких шкідливих газів, як чадний газ, діоксид азоту та аміак.

Водночас Олексій Трелевський, користуючись нагодою співпраці із залізничним ВНЗ, звернув увагу на проблему забруднення повітря від потягів: “Хочу зазначити, оскільки ви маєте безпосереднє відношення до Укрзалізниці, ми неодноразово зауважували, що під час подорожі в наших українських потягах, на жаль, люди постійно отримують певний рівень забруднення. В першу чергу постійно під таким негативним впливом цього забруднення знаходяться провідники. На сьогодні у нас не вся інфраструктура залізничного транспорту електрифікована. І переважна більшість поїздів (зокрема в західному регіоні) працюють на дизельному пальному, а не на електриці. Таким чином при його спалюванні відбувається забруднення атмосферне повітря, а при самому русі це забруднення йде як хвіст по всіх вагонах і через вентиляційні шахти заходить всередину. В зимовий період, коли ще відбувається обігрів вагонів вугіллям, це забруднення збільшується. Наша команда дуже часто фіксувала високі рівні забруднення саме всередині вагонів під час опалювального сезону. Тому, я думаю, даний тип обладнання допоможе ще більше звернути увагу на цю проблематику в Україні”. 

Своєю чергою директор КІЗТ Володимир Твердомед підтвердив слова технічного експерта “Чистого повітря” щодо забруднення повітря залізничним транспортом.

“Дійсно ця серйозна проблема існує на сьогодні. Водночас на даний час у нас в межах 60% залізничного транспорту електрифіковано, а 40%  –  ні. Не всі вагони ще перейшли на електрообігрів. І тоді опалювання здійснюється такими ще застарілими технологіями, використовуючи вугілля. Тому досить багато тем та напрямків, які, я сподіваюся, ми зможемо разом з вами, в рамках співпраці, реалізувати у вигляді сумісних наукових проєктів прикладного характеру”.

Олексій Трелевський висловив надію, що до кінця опалювального сезону буде змога провести невелике дослідження про вплив використання пального (вугілля) у потягах на забруднення повітря.

“Якщо у вас буде можливість, тобто відповідні дозволи, ми можемо навіть зробити мінімальне дослідження: поставити декілька переносних станцій моніторингу повітря в вагонах, де відбувається опалення з допомогою вугілля, і в електрифікованих вагонах. І показати просто різницю у рівнях забруднення. Думаю, що вона буде колосальна. І це може стати тим самим необхідним поштовхом до пришвидшення електрифікації тих 40 % залізничного транспорту”, додав технічний експерт.

 

Тож представники Київського інституту залізничного транспорту Державного університету інфраструктури та технологій пообіцяли найближчим часом надіслати запит до Укрзалізниці щодо надання дозволу на проведення даного дослідження. Команда “Чисте повітря для України” поінформує про результати перемовин та рішення УЗ.


 

Принагідно нагадуємо, що вже запрацював додаток EcoCity!

Без реєстрації, оплат і реклами завантажуєте додаток EcoCity, підписуєтеся на оповіщення будь-якої станції моніторингу нашої мережі в Україні й дихаєте вільно!

(для власників Android)  https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ecocity 

(для власників iOS)        https://apps.apple.com/ua/app/ecocity/id6473950551?l=uk

 

Також нагадуємо, що актуальні дані якості повітря ви можете переглянути на електронній карті https://eco-city.org.ua/.

 

 

Про нас

Програма "Чисте повітря для України" реалізується з 2017 року неурядовою організацією Arnika (Чеська Республіка) у співпраці з місцевими громадськими ініціативами з різних регіонів України за фінансової підтримки Transition Promotion Program Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.

Ви можете знайти більше інформації про нашу діяльність та можливості участі або поділитися з нами своїми думками, надіславши повідомлення на адресу info@cleanair.org.ua.

Координатори:

Партнери програми:

Донори:

Інформаційні партнери: